Wszystkie informacje przedstawione na punktjedzenia.pl mają wartość informacyjną, edukacyjną
i przedstawiają osobiste opinie autora. Pamiętaj, że ważny jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

© 2021 Copyright Technologiczny punkt jedzenia. Wszystkie prawa zastrzeżone.

07 listopada 2021

Twój organizm nie posiada zdolności tworzenia kwasów tłuszczowych omega-3, dlatego muszą być one dostarczane wraz z pożywieniem lub suplementacją. Muszą. Koniec i kropka. Tak, żeby żyło się lepiej i zdrowiej.
 

W tym wpisie znajdziesz wiedzę na temat zalecanego dziennego spożycia kwasów omega-3
w przypadku (to ważne!) osób zdrowych.


Zalecane spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 to tak na prawdę 2 porcje ryb w tygodniu,
w tym jednej tłustej. Nie spożywasz ryb tak często? Porcję ryb może zastąpić 250 mg EPA+DHA
w postaci dobrego suplementu np. tranu. Czym jest EPA
i DHA sprawdzisz na moim Instagramie
@punktjedzenia - kliknij, a się tam teleportujesz 🪄

 

Omega 3 punkt jedzenia

ALA - kwas α-linolenowy, 0,5%E - pół procenta z Twojego zapotrzebowania kalorycznego - źródłem są oleje roślinne np. olej lniany, rzepakowy.

 

U osób z na przykład chorobą niedokrwienną serca wartości te podnoszą się do 1000 mg do nawet 1200 mg u osób z podwyższonym stężniem TG (trójglicerydów). A według nowych wytycznych nawet więcej. Myślę, że te wyższe wartości same w sobie potwierdzają bardzo korzystne właściwości omegi-3.

 

250 DHA mg/dobę to prewencja chorób sercowo-naczyniowych (między innymi nadciśnienie, miażdżyca).

 

U kobiet w ciąży jest to minimum 200 mg DHA/dobę, a u obciążonych ryzykiem przedwczesnego porodu 1000 mg DHA/dobę. I po raz kolejny, a propos ryb pojawia się tutaj temat metali ciężkich którymi ryby mogą i są niestety zanieczyszczone: między innymi kadmem, rtęcią i ołowiem - sprawdź story żelazo @punktjedzenia. Ale! Wszelkie korzyści wynikające ze spożycia ryb przewyższają te możliwie negatywne, przez co spożycie ryb jest tak mocno promowane
i rekomendowane. Przeze mnie także.

Maksymalne wartości co do zawartości zanieczyszczeń są regulowane prawnie - i tutaj też zajrzyj do mojego zapisanego story Prawo żywnościowe @punktjedzenia zapraszam Cię serdecznie!

 

* * *

 

Co o kwasach tłuszczowych omega-3 mówią najnowsze 
Wytyczne Diagnostyki i Leczenia Zaburzeń Lipidowych W Polsce 2021?

 

Redukując zawartość tłuszczy w diecie, przede wszystkim powinniśmy skupić się na ich jakości
i zamianie nasyconych kwasów tłuszczowych w omega-3 PUFA.
Co oznacza to w praktyce? Między innymi zamieniamy mięso wieprzowe
i wołowe w diecie na ryby, a masło na oleje roślinne.


Kwasy omega-3 istotnie obniżają stężenie trójglicerydów - od 20-30% 
i hsCRP (marker stanu zapalnego) - o 12-20%.

 

U pacjentów z hipertriglicerydemią (wysoki poziom trójglicerydów - TG) można rozważyć kwasy omega-3 w dawce co najmniej 2 g do bieżącego leczenia u pacjentów z utrzymująca się hipertriglicerydemią (TG>200 mg/dl lub 2.3 mmol/L) pomimo leczenia terapią skojarzoną.


Kto od dzisiaj do mnie dołączy i zadba
o podaż omegi 3 w diecie? Trzymam kciuki i życzę Ci dobrego dnia! Pytania? Śmiało do mnie napisz! Do zobaczenia na moim stories na Instagramie
@punktjedzenia 💁‍♂️
 


Literatura:

1. FAO, Fats and fatty acids in human nutrition. Report of an expert consultation 2010 Rzym
2. EFSA, Scietntific Opinion on Dietary Reference Values for fats, including saturated fatty acids, polyunsaturated fatty acids, monounsatured fatty acids, trans fatty acids, and cholesterol EFSA Journal 2010
3. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników w zakresie suplementacji u kobiet cieżarnych przew. Zimmer M. 2020
4. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie suplemetacji kwasu dokozaheksaenowym w profilaktyce porodu przedwczesnego Czajkowski K. i wsp. 2010 Pediatr. Pol.
5. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywienowych dla kobiet w okresie laktacji Borszewska-Kornacka M. i wsp. 2013 Stand. Med., Pediatr.
6. Wytyczne PTL/KLRWP/PTK/PTDL/PTD/PTNT Diagnostyki i leczenia zaburzeń lipidowych w Polsce 2021

ZOBACZ RÓWNIEŻ


 

Omega-3: ile ich potrzebujesz?

omega 3 Adrian Frydrych

Treści zawarte w artykule mają

charakter edukacyjny
i nie zastępują porady lekarskiej.