Wszystkie informacje przedstawione na punktjedzenia.pl mają wartość informacyjną, edukacyjną
i przedstawiają osobiste opinie autora. Pamiętaj, że ważny jest zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia.

© 2021 Copyright Technologiczny punkt jedzenia. Wszystkie prawa zastrzeżone.

05 maja 2020

Cześć! Kończąc tworzyć grafikę na temat witamin B12, pomyślałem, żeby stworzyć podsumowanie tej serii, które pozwoli Ci jeszcze wnikliwiej zrozumieć istotę tych witamin. Cały czas pisząc posty mam wrażenie, że to i tak za mało, chyba muszę pomyśleć o jeszcze innej formie 😃 haha

Wpis w składa się z podpunktów. Myślę, że łatwiej będzie przyswoić wiedzę w takiej formie.

  • Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są w większości magazynowane w organizmie stąd konieczne jest ich dostarczanie (bądź ich prekursorów, tak jak np. w przypadku biotyny) wraz
    z codzienną dietą.

  • Ich nadmierna podaż jest wydalana z moczem. Stąd też praktycznie niemożliwe jest ich przedawkowanie. Jeśli już do takiego dojdzie nazywane jest ono hiperwitaminozą, a niedobór hipowitaminozą. Długotrwały niedobór witaminy (awitaminoza) powoduje choroby, np. szkorbut w przypadku niedoboru witamin C objawiający się krwawieniem z dziąseł.  Każdy
    z tych przypadków może skutkować zaburzeniem homeostazy organizmu.

  • Ważną grupą witamin rozpuszczalnych w wodzie są witaminy z grupy B, których spożycie
    w Polsce maleje. Może wynikać to ze zmian w trendach żywieniowych. Z jednej strony coraz większa popularności diet wegetariańskiej i wegańskiej. Z drugiej - ciągły wzrost spożycia żywności głęboko przetworzonej. Jak już wiesz z infografik – praktycznie każdy proces kulinarny powoduje straty witamin. Im ich więcej, tym większa strata w finalnym bilansie.

  • Witamina B12 i/lub kwas foliowy mogą być przyczyną niedokrwistości spowodowanej upośledzonym procesem tworzenia krwinek czerwonych na skutek nieprawidłowego kodowania informacji genetycznych tego elementu morfotycznego krwi – witaminy te są koenzymami tej reakcji). Objawy niedoboru mogą pojawić się nawet po kilku latach.

Punkt jedzenia

  • Witamina C konieczna jest do przemiany kwasu foliowego w jego aktywną formę (gdy brak witaminy C w diecie, nie możliwa będzie ta przemiana, co może doprowadzić do niedokrwistości). Witaminy tej człowiek nie jest w stanie samodzielnie syntetyzować, co jest możliwe w przypadku większości ssaków. Potrzebna jest także do wchłaniania żelaza niehemowego (pochodzącego z roślin). I tutaj wypada wspomnieć o natce pietruszki, która nazywana jest „polskim super food” – wiąże się to z świetnym stosunkiem zawartości żelaza
    w stosunku do witaminy C.
     

  • Nadmiar witaminy C zostaje łatwo usunięty z organizmu, ale nadmierna podaż, trwająca przez dłuższy czas może skutkować powstaniem kamieni nerkowych. Objawem przedawkowania witaminy C jest biegunka.

  • Najbogatszym źródłem witamin z grupy B jest zazwyczaj produkt zwierzęcy – np. wątroba bądź pochodzenia roślinnego – zarodki pszenne.

  • Witaminy z grupy B biorą udział w produkcji elementów morfotycznych krwi – jeśli owych brakuje pojawiają się objawy związane z niedokrwistością – zmęczenie, bladość skóry, zaburzenia koncentracji, a nawet omdlenia. Ciężko przedstawić jednoznacznie objawy niedoborów konkretnych witamin spośród witamin z grupy B (praktycznie niedobór każdej witaminy z grupy B mogą wykazywać objawy np. w postaci zmian skórnych, czy stanów zapalnych w obrębie warg i jamy ustnej)

  • Warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Pełnią ważne role w przemianach metabolicznych (tutaj odwołuję do notki o biotynie).

  • Nie zawsze najlepszym wyborem okazuje się suplementacja z żywności (szczególnie w przypadku witaminy B12 oraz kwasu foliowego). Wchłanianie witamin zależy od wielu czynników, np. od stanu mikroflory jelitowej zasiedlającej nasze jelita.

  • Zapotrzebowanie na spożycie większości witamin zwiększa się wraz z wiekiem (np. witamina B6) co wydaje się dość oczywiste – im jesteśmy więksi tym więcej czegoś potrzebujemy 😊, czy stanem fizjologicznym (np. ciąża – foliany). Zwiększona podaż u osób starszych może być związana z niestety coraz słabszym wchłanianiem związków biologicznie czynnych z ustroju bądź powszechnie występującym niedożywieniem ogólnym w tej grupie osób.

  • Największą grupą osób narażoną na niedobry witaminowe są osoby nadużywające alkohol.

Mam nadzieję, że forma takiego podsumowania pozwoli lepiej powtórzyć i przyswoić informacje. Temat z pewnością nie został wyczerpany. O witaminach i ich funkcjach można mówić i mówić. Nieustający wzrost rozwoju poziomu badań naukowych powoduje, że wiemy o nich coraz więcej poznając to co dotychczas wydawało się nieoczywiste. Do wiedzy czysto naukowej, staram się dorzucić jakieś swoje wnioski i spostrzeżenia. Korzystam też z najnowszych publikacji, które możesz zobaczyć na końcu tej notki, bądź zazwyczaj w prawym dolnym rogu infografik. Może wśród Was jest ktoś kto miał laboratoryjnie potwierdzone niedobry którejś z witamin? Bądź zauważył poprawę po zastosowaniu suplementacji?

Już teraz zapraszam Was do obserwacji moich kanałów na Instagramie i Facebooku, kolejna seria jest w trakcie tworzenia! 😊 Jeśli chcielibyście o coś zapytać, piszcie śmiało. Postaram się udzielić rzeczowej odpowiedzi.

 

Do usłyszenia! 🙋‍♂️
 

Literatura:

  1. „Witaminy i składniki mineralne jako suplementy diety” s. 5-16, „Żywność: nauka – technologia – jakość” nr 4(45), Brzozowska Anna
    i inni, 2005

  2. „Normy żywienia dla populacji Polski” – Jarosz Mirosław i inni, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017

  3. „Diagnostyka laboratoryjna w dietetyce” – Ostrowska Lucyna i inni, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2018

  4. „Technologia żywności i żywienia” – Zin Marek i inni, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014 

  5. „Chemia żywności 1. Główne składniki żywności” Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2018

ZOBACZ RÓWNIEŻ


 

Podsumowanie: Witaminy Rozpuszczalne w wodziE

12 stycznia 2021
Głęboko mrożone wyroby piekarnicze w supermarketach to już żadna nowość, można je spotkać praktycznie w każdym większym, mniejszym sklepie nie wspominając już o sieciowych dyskontach, czy hipermarketach – zdecydowanie można
17 listopada 2020
Witajcie! Przychodzę dzisiaj do Was z trochę innym postem – analizą składu. Chcę krok po kroku odczytać, co producent miał na myśli. Na pierwszy rzut nowości na rynku od firmy
Adrian Frydrych Rzeszów witaimy rozpuszczalne w wodzie

Treści zawarte w artykule mają

charakter edukacyjny i nie zastępują porady lekarskiej.